Verbeteractiesrond kwaliteit in AZ Klina
ERAS protocol
In 2022 is gestart met de uitwerking van het ERAS protocol, voluit Enhanced Recovery After Surgery. Dit is een kwaliteitsprogramma dat bedoeld is om patiënten die een darmoperatie moeten ondergaan, weer vlot op de been te krijgen. Al vanaf het eerste contact voor de operatie wordt hierbij gefocust op het herstel. Sinds 2023 voeren we dit protocol in de praktijk uit, met positief resultaat.
Veilig Incidenten Melden (VIM)
Soms gebeurt het toch, of bijna ... een onbedoelde gebeurtenis die soms ook een nadelig effect heeft voor de patiënt. Dit noemen we een incident.
Alle medewerkers en artsen van AZ Klina melden onveilige situaties en (bijna-)incidenten in een centraal meld- en leersysteem. De meldingen kunnen anoniem en digitaal gebeuren. Op deze manier kunnen we zwakke schakels in het zorgsysteem opsporen en analyseren. Op basis daarvan kunnen nemen we aangepaste of extra maatregelen nemen of zetten we verbeteracties op.
Zo hebben we bijvoorbeeld de schikking van de medicatie in de medicatiekast aangepast om vergissingen te vermijden. Ook hebben we een opleiding gegeven rond het waarom en het hoe van een correcte patiëntidentificatie bij de collega’s van patiëntentransport na enkele meldingen.
Uitvoeren van veiligheidsrondes
Bij een veiligheidsronde gaat een medewerker van het team, in de meeste gevallen de collega die verantwoordelijk is voor kwaliteit, rond op de afdeling. Hierbij wordt gecontroleerd of de patiëntomgeving veilig is. De collega kijkt ook na of alle vereisten in orde zijn en of alle patiëntveiligheidsdoelen worden nageleefd. Waar nodig nemen zij dit op met de collega’s van het team, bv. tijdens het structurele teamoverleg.
Vastgestelde tekortkomingen of afwijkingen leiden op die manier tot verbeteracties of verbeterprojecten, zoals bijvoorbeeld op pediatrie waar de collega die de veiligheidsronde gedaan heeft, tijdens de eerst volgende teammeetings sensibiliseert rond het topic wat niet in orde was, bv. medicatie steeds in een ruimte bewaren die afgesloten is voor patiënten.
Patiëntenparticipatie
De stem van de patiënt is voor ons een belangrijke bron van informatie. Niet alleen willen we graag weten hoe zij onze zorg en diensten ervaren. Zij hebben ook een waardevolle inbreng in de aspecten van de zorg waar we nog in kunnen verbeteren en de manier waarop we de kwaliteit van onze zorg nog kunnen verhogen.
In de eerste plaats starten we in 2024 met een permanente bevraging van onze patiënten naar hun tevredenheid. Vrijwilligers gaan bij patiënten langs om naast de topics van voorbereiding, privacy en informatie, ook met hen te praten over hun ervaring van bv. het onthaal, de maaltijden, de netheid, …. Ook de online bevraging laten we het hele jaar door lopen, in plaats van enkel tijdens de meetperiodes van het VIKZ (Vlaams Instituut voor de Kwaliteit van Zorg.
Periodiek koppelen we de resultaten van deze bevraging terug naar de directie en naar de betrokken afdelingen. Zij kiezen op basis van deze resultaten, topics waarvoor ze een initiatief nemen om de ervaren kwaliteit te verbeteren.
Naast bevragingen, willen we vanaf 2025 patiënten en hun naasten een actieve stem geven. Om dit op een structurele manier te organiseren, werkt de stafmedewerker in 2024 een voorstel uit. De bedoeling is immers om ook deze input te gebruiken om de kwaliteit van onze zorg en diensten te verbeteren.