Melden van incidenten, klachten, suggestiesin AZ Klina
Wat is een incident?
Een medisch of patiëntveiligheidsincident is een onbedoelde gebeurtenis die heeft plaatsgevonden tijdens het zorgproces en die tot schade aan de patiënt heeft geleid of zou kunnen leiden.
Wat is een klacht?
Een klacht is een uiting van ontevredenheid over of bezwaar tegen het handelen of functioneren van zorgverleners, de zorgverstrekking in het algemeen of aanverwante diensten.
Wat is een suggestie?
Een suggestie is een voorstel, gebaseerd op uw ervaring als patiënt of bezoeker, dat tot verbetering van de zorgverstrekking of verblijfservaring kan leiden.
Hoe problemen aankaarten?
Vragen, problemen of klachten worden het best aangepakt daar waar ze ontstaan. De eenvoudigste en beste manier om ze op te lossen is dat u in dialoog gaat met de zorgverleners: artsen, de dienstverantwoordelijke, verpleegkundigen of andere ziekenhuismedewerkers. Als dit niet lukt, kunt u met uw (medische) incidenten, vragen, suggesties, reacties of klachten ook terecht bij de ombudsdienst.