Kwaliteitsindicatorenin AZ Klina
Kwaliteitsindicatoren doen geen uitspraken over de algemene, globale kwaliteit in een ziekenhuis, maar meten een specifiek, goed omschreven onderdeel van kwaliteit en drukken dit uit in een cijfer.
Zulke cijfers, indicatoren genoemd, geven een mogelijke aanwijzing voor de kwaliteit van zorg. Ze vertellen iets over structuren, processen, prestaties (bijvoorbeeld wachttijden, patiënttevredenheid) of uitkomsten van de zorg (bv. overlevingskans na 5 jaar bij borstkanker).
Voor het definiëren van relevante indicatoren, die door alle ziekenhuizen op dezelfde moment en op dezelfde manier gemeten worden en dus onderling vergelijkbaar zijn, werd het Vlaams Indicatorenproject (VIP²) opgestart.
Gemeten resultaten AZ Klina
De website Zorgkwaliteit.be biedt patiënten en professionele zorgverleners de mogelijkheid om de gemeten resultaten per ziekenhuis te raadplegen en te vergelijken.
AZ Klina volgt in dit kader de volgende indicatoren op:
- Borstkanker, o.a. diagnose, behandeling, overlevingskans
- Longkanker, o.a. diagnose, sterftekans na behandeling, overlevingskans
- Beroertezorg, o.a. toediening trombolyse, preventie van infecties, deur-tot-naaldtijd, overlevingskans
- Handhygiëne
- Controle van de identiteit van de patiënt
- Veilige heelkunde
- Decubitus (doorligwonden), zowel screening, als preventie
- Ongeplande heropnames
- Tevredenheid van onze patiënten, zowel verblijf, daghospitaal, als pediatrie en palliatieve zorg
- Patiëntgerichte website
Daarnaast kijken we ook naar de opgelegde indicatoren in het kader van de Pay For Performance van de Federale Overheid.
Tot slot volgen we ook een aantal indicatoren op die we als AZ Klina zelf hebben bepaald. Zo brengen we bijvoorbeeld wachttijden in de polikliniek in kaart, volgen we uitvoering van risicoscreenings op en meten we de correcte toepassing van bepaalde procedures, bv. bij bloedtransfusies.
We doen dit telkens met het doel de verbetering van de kwaliteit voor ogen. Enkel wanneer we weten hoe we het doen en waar we nog kunnen groeien, kunnen we ook gericht initiatieven opzetten om te verbeteren, deze acties opvolgen en structureel implementeren.