Rookstop

Roken kan op verschillende manieren pijn veroorzaken of in stand houden:

  • door bloedvaten te vernauwen, ook die van de voeding naar de zenuwbanen.
  • doordat het juist andere vormen van ‘relaxen’ wil vervangen, maar daardoor bloedvaatverwijding eigenlijk tegengaat.
  • door de tijd van het roken minder te spenderen aan gerichte oefeningen, die aan de basis liggen van bv. rugstabiliteitscontrole.
  • door rechtstreeks pijn te veroorzaken in de gewrichten van bvb. reumapatiënten (bewijs van recent onderzoek), maar roken is recent gebleken ook een rechtstreekse risicofactor voor nekpijn.
  • als onderdeel van een algemeen minder gezonde levenswijze: verslaving aan alcohol, verslaving aan cafeïne, verslaving aan (hoofdpijn)pillen, minder sporten, …
  • recent onderzoek heeft uitgewezen dat ook de tussenwervelschijven door roken veel meer aangetast worden.
  • medicatie kan hoofdpijn veroorzaken; roken en inactiviteit verdubbelen de kans hierop.

Recent is nog bewezen dat fors verminderen met roken de levenskwaliteit al bevordert, maar het is niet voldoende. Op langere termijn kan rookstop uw pijn mee helpen voorkomen. Belangrijk om weten is dat het nooit te laat is om te kiezen voor een rookvrij leven, ongeacht hoeveel of hoelang u al rookt.

Heel wat mensen proberen op eigen kracht af te raken van hun rookverslaving. Een begeleiding op maat zorgt ervoor dat de kans op een succesvolle rookstop aanzienlijk toeneemt. AZ Klina kan u helpen om de stap te zetten naar een rookvrij leven. Het ziekenhuis biedt een intensief, individueel rookstopprogramma aan waarbij u ondersteund wordt bij het stoppen met roken. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het secretariaat polikliniek via 03 650 50 52. Voor patiënten van het ziekenhuis zijn geen kosten verbonden aan de begeleiding.

Meer informatie?

www.tabakstop.be
Tabakstoplijn: voor al uw vragen over (stoppen met) roken
Advies en ondersteuning op maat
0800 111 00 (ma tot vrij van 15u tot 19u)

Voordelen van rookstop op korte, middellange en lange termijn

  • Na 20 minuten
    De bloeddruk, polsslag en bloedsomloop in handen en voeten verbeteren.
  • Na 8 uren
    Het zuurstofniveau in het bloed wordt weer normaal.
    Het risico op een hartinfarct neemt af.
  • Na 24 uren 
    Koolmonoxide is verdwenen uit het lichaam.
    De longen beginnen slijm en teer te verwijderen.
    Het risico op ademhalingsinfecties zoals bronchitis en longontstekingen begint te verminderen
  • Na 48 uren: 
    Nicotine is niet meer op te sporen in het bloed.
    Reuk en smaak worden beter.
  • Na 72 uren: 
    U ademt beter en u bent minder vlug buiten adem. Het energieniveau neemt toe.
  • Na 2 tot 12 weken: 
    De algemene bloedsomloop verbetert zodat u gemakkelijker kunt stappen en lopen.
  • Na 1 jaar: 
    Het risico op hartziekten is met de helft afgenomen.
  • Na 10 jaar: 
    Het risico op longkanker is met de helft afgenomen.
    Het risico op een beroerte evenaart het risiconiveau van niet-rokers.
  • Na 15 jaar: 
    Het risico op hartziekten is even groot als bij niet-rokers.
    Het sterftecijfer (alle oorzaken samen) is hetzelfde als het sterftecijfer van personen die nooit gerookt hebben.