Informatie over triage en wachttijdenSpoed is er voor spoedeisende problemen

Huisarts of spoed?

Als u in het Noorden van Antwerpen wil blijven genieten van een efficiënte dienst Spoed vragen wij u volgende afspraken na te leven:

  1. Als u denkt dat uw huisarts het probleem kan oplossen, contacteer dan eerst uw huisarts. Uw huisarts is een belangrijke schakel in dringende geneeskundige hulp.
  2. Klachten die al langer bestaan, horen meestal niet thuis op spoed. Neem contact op met uw huisarts of uw specialist. 
  3. Tussen 20.00 en 8.00 u. zijn enkel spoedartsen, intensivisten en anesthesisten oproepbaar aanwezig in het ziekenhuis. Respecteer onze collega’s die de permanentie waarnemen en meld u enkel aan met spoedeisende problemen.

Wachttijden op dienst spoed

Wij begrijpen dat u zo snel mogelijk geholpen wilt worden. Toch is het heel normaal dat er op de dienst spoed wachttijden voorkomen. Om zeer dringende aandoeningen (reanimatie, hartinfarct, beroerte) steeds onmiddellijk en kwalitatief te kunnen behandelen moeten we minder ernstige aandoeningen laten wachten. Drukte is ook voor ons soms onvoorspelbaar.

Werking spoeddienst

Bij aankomst zal u, na inschrijving, eerst contact hebben met de triageverpleegkundige. Hij/zij zal kort uw hulpvraag nagaan, parameters nemen en u objectief een kleurcode geven volgens het machester triage systeem. Vervolgens neemt u plaats in de wachtzaal en zal u door de zoneverpleegkundige en spoedarts verder geholpen worden. 

De wachttijden kunnen soms tot enkele uren oplopen, afhankelijk van beschikbare zorgverleners en andere urgenties die zich in tussentijd aanbieden. Ook het uitrijden van de ziekenwagen of MUG heeft een impact op uw wachttijd. Op de schermen in de wachtzalen vindt u daar een overzicht van terug. Doorheen de week zien we de grootste drukte vanaf 17.00 u. vooral op maandagen en vrijdagen. Eventuele bloed- of urineonderzoeken worden naar ons laboratorium opgestuurd en resultaten laten ongeveer 2 uur op zich wachten.