In de krant: MUG-bestuurders krijgen les prioritair rijden op openbare weg

 

De Standaard/Antwerpen,

Do. 31 Mei 2018, Pagina 32

Als eerste ziekenhuis in Vlaanderen laat het AZ Klina in Brasschaat zijn Mug-bestuurders een opleiding in het verkeer volgen.

Omwonenden van het Klinaziekenhuis in Brasschaat moeten gisteren gedacht hebben dat het de drukste dag uit de geschiedenis van de spoedafdeling van het ziekenhuis was. Als eerste ziekenhuis in Vlaanderen stuurt het Klina vanaf gisteren zijn vijftien Mug-bestuurders de baan op met een instructeur van de politieschool Pivo uit Vlaams-Brabant. Opleidingen prioritair rijden (met sirene en zwaailicht) mogen maar sinds kort op de openbare weg. 'Voordien volgden we wel slipcursussen en cursussen defensief rijden', zegt hoofdverpleegkundige Marco De Ceuster (35), die al tien jaar met de Mug rijdt.

'Door nu rechtstreeks feedback te krijgen tijdens het rijden, zullen we in de toekomst beter kunnen anticiperen in het verkeer.'

Tot op heden moesten Mug-bestuurders zelf uitzoeken hoe ze zich het best gedragen in het verkeer. 'Wij reden inderdaad zonder bijzondere opleiding rond', zegt De Ceuster. 'Dat heeft helemaal geen grote problemen veroorzaakt. Af en toe waren wij betrokken in een ongeval, maar met nooit meer dan stoffelijke schade.'

Constante snelheid

Instructeur van dienst is Koen Vande Casteele (39), zelf opgeleid bij Procentrum, gespecialiseerd in professionele rijopleidingen. Met vijftien jaar ervaring als inspecteur bij de Brusselse politie en ondertussen vijf jaar als gastdocent aan de politieschool is hij de geschikte man om prioritair rijden aan te leren. 'De corebusiness van de verpleegkundigen is mensen verplegen, niet rijden. Toch kunnen we in vier uur praktijkopleiding wel veel duidelijk maken. Bovendien volgen ze op deze manier les met de voertuigen van hun eigen ziekenhuis en in hun eigen sector.'

Een maximaal toegelaten snelheid is er niet voor prioritaire voertuigen. 'Maar we moeten wel stoppen voor we door het rode licht rijden en in zone 30 mag de snelheid niet overschreden worden, omdat daar een groter risico op kwetsbare weggebruikers is', zegt Vande Casteele.

De instructeur leert zijn cursisten dat een lagere constante snelheid beter is dan voortdurend te remmen en op te trekken. Zo gaat het met een snelheid van ongeveer zeventig kilometer per uur door de dorpskom van Brasschaat. 'Links rijden zodat ze je goed zien', zegt Vande Casteele tegen bestuurder De Ceuster terwijl we een rij stilstaande auto's aan een rood licht naderen. In de dorpskern maakt iedereen mooi plaats. Tegenliggers en voorliggers wijken uit naar de zijkant van de weg. 'Door duidelijk te communiceren met je voertuig weet het andere verkeer dat je er bent', zegt Vande Casteele. 'Daardoor ging het nu vlot open.'

Het AZ Klina hoopt met de opleiding niet alleen zijn eigen bestuurders-verpleegkundigen beter gewapend de baan op te sturen. 'We willen met dit project eigenlijk ook een voorbeeld zijn voor andere spoeddiensten', zegt De Ceuster.

Sam Reyntjens ■