Veelgestelde vragen (FAQ's)

Hoe ontvang ik een duplicaat of detailfactuur van mijn opname?

Dit kan aangevraagd worden via e-mail naar dienstcorrecties@klina.be of telefonisch via het nummer 03 650 50 22, elke werkdag tussen 8u en 16u30.

 

Ik krijg enkel een groen getuigschrift thuis gestuurd. Waarvoor dient dit?

Uw factuur werd rechtstreeks naar uw hospitalisatieverzekering gestuurd, maar uw verzekering weigert in een bepaald bedrag tussen te komen aangezien u dit zelf kunt terugvorderen bij uw mutualiteit. Dit bedrag staat op het groene getuigschrift. Met dit groen getuigschrift gaat u naar uw ziekenfonds en ontvangt u een terugbetaling.

 

Ik krijg mijn factuur thuis gestuurd. Kan ik ervan uit gaan dat dit de volledige factuur is?

Nee. Wij proberen alle prestaties te bundelen in één factuur. Aangezien er vanuit verschillende diensten gefactureerd wordt kan het gebeuren dat u nog een aanvulling krijgt op uw eerste factuur. Hoe komt dit?

  • Dokter brengt nog prestaties binnen na eerste facturatie.
  • Apotheek moet wachten op facturen van leveranciers alvorens zij het gebruikte materiaal kunnen aanrekenen.
  • Labo moet soms onderzoeken uitbesteden aan andere labo’s en wachten op de factuur alvorens het onderzoek te kunnen aanrekenen.

Wij informeren u er graag over dat wegens bijkomende besparingen vanuit de overheid in de gezondheidssector, de dienst Medische Beeldvorming genoodzaakt  is om, net als andere ziekenhuizen, voor MR (MRI) onderzoeken een supplement van 30 euro te vragen.

Als het om een aanvullende factuur gaat, kunt u dit in de hoofding terugvinden: 'Aanvulling op factuur + nr.' 

 

 

Ik heb voor mijn opname een voorschot betaald. Waar vind ik dit terug op mijn factuur?

Op de allerlaatste bladzijde van de factuur staat een afrekening van de factuur. Hierin staat uw voorschot in mindering gebracht.

 

 

Waarom is mijn factuur niet rechtstreeks naar de hospitalisatieverzekering gestuurd?

  • Enkel facturen met verblijfskosten mogen rechtstreeks naar de verzekering. Ambulante kosten (bv. Spoed) moet u zelf naar uw verzekering doorsturen.
  • Als u uw opname niet hebt geregistreerd gelieve dan contact op te nemen met uw verzekering.
  • Hebt u uw opname wel geregistreerd bij uw verzekering gelieve dan contact met ons op te nemen op het nummer 03 650 50 22 zodat we kunnen nagaan waar het mis gegaan is.

 

 

Welke gegevens hou ik bij de hand wanneer ik bel voor informatie?

  • Factuurnummer
  • Patiëntnummer
  • Informatie die verband houdt met uw vraag

 

Ik had een arbeidsongeval en ontvang de factuur toch thuis?

  • Het ziekenhuis ontving van u of uw werkgever geen verzekeringsgegevens binnen de 2 maanden na het ongeval. Contacteer uw werkgever.
  • Uw arbeidsongeval werd geweigerd door de verzekeringsmaatschappij. De weigeringsbrief van de verzekeringsmaatschappij met vermelding van de reden van weigering vindt u als bijlage bij de factuur.

 

Wanneer ontvang ik mijn factuur?

Het ziekenhuis factureert 1 keer per maand en dit rond de 10e werkdag. Een week later mag u de factuur verwachten.

 

Wanneer moet mijn factuur betaald zijn?

De factuur moet 30 dagen na de verzendingsdatum betaald zijn.

 

versie 28 september 2018